Hoe werkt de HPO Insight?

Een doortimmerd onderzoek naar prestatieverbetering kost altijd energie en geld. Reden temeer om dit onderzoek direct goed aan te pakken. U zult zien dat door de gevalideerde en gebruiksvriendelijke opzet van de HPO Insight™ software de financiële en strategische resultaten vele malen hoger zijn dan bij een niet gevalideerde vragenlijst of een doorsnee MTO-onderzoek.

De HPO Insight™ software bestaat uit een vragenlijst met 35 wetenschappelijk gevalideerde kenmerken rondom prestatieverbeteringen die leiden tot een High Performance Organisatie (HPO). U kunt zelfstandig extra vragen en/of organisatiekenmerken toevoegen om de HPO-resultaten en rapportage nog specifieker te maken.

HPO Insight software

 

  • Benchmark met 17 sectoren, vrije keuze voor uitzenden vragenlijst via software of eigen email account, eigen landingspagina, etc.
  • Opties voor extra vragen (ja/nee, 1 t/m 10, etc.) voor specifieke vragen (functieniveaus, aantal jaren in dienst, soort dienstverband, etc.), aanvulling tot MTO+, etc.
  • Inrichten per klant op organisatieniveaus: landen, divisies, afdelingen, teams, waardoor met het uitzetten van één onderzoek meerdere specifieke rapportages (incl. gerichte Key Improvement Areas) kunnen worden gedownload.
  • Aanpassen van uitnodigingsmail en remindermail, afzender, etc. voor het versturen via de software. Ook is het mogelijk deze stap over te slaan en de link te versturen via een eigen email account. Tijdens deze stap kan ook het bestand met potentiële respondenten worden geüpload.

 

Overzichtspagina HPO Insight

  • Overzichtspagina voor het testen van de vragenlijst, aanpassen van vragen, bijhouden van de responsepercentage, versturen van de herinnering en het downloaden van de rapportages op alle gekozen niveaus.
  • Als je alle niveaus gebruikt kan je tot 1.000 verschillende rapportages en bijbehorende KIA’s per land (maximaal 5 landen per onderzoek) downloaden.

 


Het proces in detail

  1. U vult het registratieformulier in welke u van ons per e-mail ontvangt
    U vult uw gegevens in, geeft akkoord op onze algemene voorwaarden en geeft aan welke gebruiker(s) wordt/worden opgeleid tot Certified HPO Insight™ Expert.
  2. De gebruiker volgt het Certified HPO Insight™ Expert programma (gemiddeld 4 tot 8 uur)
    Het Certified HPO Insight™ Expert programma bestaat uit een eCourse met meerder video’s rond het HPO-raamwerk en uitlegvideo’s voor het gebruik van de HPO Insight™ software en rapportage.
  3. U krijgt toegang tot de HPO Insight™ software
    Na het afronden van het Certified HPO Insight™ Expert programma ontvangt elke gebruiker een beveiligde link met inloggegevens voor de eigen online HPO Insight™ software.
  4. Ontwerp van het HPO Insight™ onderzoek met uw eigen wensen
    Als Certified HPO Insight™ Expert kunt u aangeven:a) in welke taal u de vragenlijst wilt uitzetten en rapportage wenst te ontvangen (Nederlands en/of Engels);
    b) met welke benchmark u uw HPO-resultaten wilt vergelijken;
    c) specifieke organisatiekenmerken (organisatieniveaus, managers of medewerkers, functieniveaus, aantal jaren in dienst, soort dienstverband, etc.) waarop u de scores op de HPO-resultaten wilt ontvangen;
    d) extra vragen (waaronder mogelijke MTO vragen) die u zelf wilt toevoegen.
  5. Uitzetten van uw onderzoek
    Wanneer de HPO Insight™ voldoet aan uw wensen en eisen, door middel van een test, stuurt u de link door naar de doelgroep (bijvoorbeeld alle managers en medewerkers, de collega’s op uw afdeling of de managers die deelnemen aan een heisessie).
    Het onderzoek bestaat uit de volgende stappen:
    a) U maakt de uitnodigingsmail (een voorbeeld mail voor het versturen van de link is opgenomen in de software en deze kunt u zelf aanpassen met een persoonlijke noot).
    b) De mail met daarin de link wordt door u naar de geselecteerde doelgroep verzonden (via de software of via uw eigen e-mail systeem).
    c) De respondent komt (anoniem) via de link op de welkomstpagina van uw onderzoek. De respondent kiest eerst kiest de taal van de vragenlijst (Nederlands of Engels).
    d) De respondent geeft een persoonlijke score (van 1 t/m 10) op de 35 HPO-kenmerken met betrekking zijn/haar eigen organisatieonderdeel. Daarnaast geeft de respondent antwoord op de door u toegevoegde organisatiekenmerken en extra (open)vragen.
    e) Tot slot sluit de respondent af en worden de gegevens beveiligd opgeslagen.
  6. Tussentijdse responscijfers en afsluiting van de vragenlijst
    In de HPO Insight™ software kunt u per onderzoek de responscijfers volgen en indien nodig kunt de beoogde respondenten aanmoedigen de vragenlijst alsnog in te vullen. Wanneer u tevreden bent met de response sluit u het onderzoek af.
  7. Praktisch toepasbare rapportage met HPO-resultaten en Key Improvement Area’s
    Na het afsluiten van het onderzoek kunt u als Certified HPO Insight™ Expert direct de rapportage downloaden op het door u gewenste organisatieniveau. De HPO Insight™ rapportage (Nederlands en/of Engels) is als volgt opgebouwd:
    a) informatie over het HPO-raamwerk
    b) een beschrijving wat het verbeteren van de HPO-factoren u kan opleveren door gebruik te maken van de Key Improvement Area’s die specifiek voor u zijn geselecteerd op basis van de HPO-resultaten.
    c) een duidelijke uitleg over hoe u de HPO-resultaten uit de rapportage kunt interpreteren.
    d) de HPO-resultaten op het door u geselecteerde niveau. Dit zijn de scores op de 35 HPO-kenmerken van uw team, afdeling en/of organisatie, inclusief de resultaten op de door u opgegeven filters (functieniveau, leeftijd, dienstverband, etc.) en een benchmark van uw resultaten ten opzichte van de gemiddelde resultaten uit uw sector.
    Daarnaast ontvangt alle resultaten op de door u zelf geformuleerde extra vragen (MTO-vragen of andere actuele vragen die in uw organisatie(-onderdeel) relevant zijn). Op deze manier krijgt u aansluiting bij eerdere (MTO) onderzoeken.
    e) de belangrijkste Key Improvement Area’s (KIA’s) op het door u geselecteerde niveau. Hierbij worden per KIA de redenen beschreven waarom deze voor uw van belang zijn. Daarnaast worden tips gegeven om de KIA in de praktijk te kunnen verbeteren.

Aan de slag met de HPO Insight™ resultaten

Hoe u de resultaten en Key Improvement Area’s gaat inzetten is uiteraard afhankelijk van u eigen behoefte en doelstellingen. U kunt de waardevolle informatie gebruiken voor o.a.:

  • het aanscherpen en invullen van een verbeterprogramma / change management programmagrafiek-werken-aan-verbetering-met-de-hpo-insight
  • inhoud geven aan management development programma / leiderschapsprogramma
  • nulmeting / waar staan we?
  • het ontwerpen van een actieplan met interventies
  • het verbeteren van de interne samenwerking
  • het versterken van de interne organisatie
  • het creëren van innovatieve cultuur
  • reflectie op / verscherping van de managementagenda

 

“We found the process to be incredibly valuable. Dr. de Waal’s definition of a High Performance Organization should be the world-wide standard.”
Mike Moroz, former President Archway (USA)